Diensten   >   blog   >   Who? the Game, de ontwikkeling van een spel!


Who? the Game, de ontwikkeling van een spel!

29 oktober 2013
Who? the Game is een zelf ontwikkeld spel, de digitale versie van " Wie is het" maar dan speel je het met en tegen Facebookvrienden. Maar hoe komt zo'n spel nu eigenlijk tot stand ... hier de beschrijving van dit proces!

FrisBEE bouwt al sinds 2011 Apps voor de iPhone en iPad en vanaf januari 2012 ook voor Android, dit doen we voornamelijk in opdracht van klanten. We adviseren de klant over de extra toegevoegde waarde die een App (in onze ogen) moet hebben en welke specifieke functionaliteit dat voor die klant kan zijn. 

Ook hebben we enkele eigen Apps ontwikkeld, die ofwel gekoppeld zijn aan een eigen product (de WebMan Easy App voor het eenvoudig vullen van foto's op onze WebMan Easy websites) of aan een eigen idee en het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden (Santafy Me! – look like Santa Claus).

Naar aanleiding van een uitzending van de Rekenkamer (“Wat kost een gratis App?”, http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/rekenkamer-2012-03/afleveringen/20-09-2012 ) hebben we eens nagedacht welk spel van vroeger we zouden kunnen ver-Appen …

Diverse ideeën passeerden de revue, maar uiteindelijk kwamen we op “Wie is het” … maar dan moest je het wel met je Facebookvrienden kunnen spelen … ja, maar dan zouden je Facebookvrienden ook de bordjes op het speelveld moeten zijn … zo bedacht zo gedaan .. dachten we. In november 2012 stond vast dat we dit idee zouden gaan uitwerken tot een App, alleen duurde het zeker tot februari voordat we daadwerkelijk zouden starten met bouwen.

In de tussentijd waren we in contact gekomen met René en Mandy die graag wilden deelnamen in dit project. In maart tekenden we het samenwerkingscontract en zou er binnen 5-6 weken een App gelanceerd worden … zou! Extra overleg, een steeds groter wordend concept maar ook de ultieme wens om een grafisch perfecte Game af te leveren zorgde ervoor dat het proces een flinke vertraging opliep.

Tijdens het ontwikkeltraject werden we zelfs opgeschrikt met de concurrent Mystery Friend (http://www.mysteryfriend.com), precies hetzelfde idee dat eerder werd uitgebracht dan onze App. Na een crisisoverleg besloten we toen dat de vormgeving van onze App nog belangrijker werd, omdat we daar echt uniek in zijn. Zo dicht mogelijk bij het originele spel blijven, de echte spelbeleving met de bordjes, het zicht op de achterkant van je tegenstanders bord, etc.

Stug werkte we door aan onze App, het hele idee van Who? the Game ging steeds meer leven. We zette een eigen website en Facebookpagina op, waar we supporters uit onze eigen kringen op verzamelden. We hebben geprobeerd om deze supporters van het eerste uur echt deelgenoot van de App te maken, zodat zij na de lancering als ambassadeurs zouden kunnen dienen. We gaven onze Facebookvrienden zelfs de kans om met hun Facebook profielfoto opgenomen te worden in het spel. Ook werden ze ingeschakeld om te assisteren bij de vertalingen, want we bieden de App aan in maar liefst 9 talen … een ambitieus project, zeker omdat hier ook de talen Turks, Hindi, Portugees, Spaans en Italiaans bij zaten.

Op 17 augustus hadden we onze eerste mijlpaal, de eerste versie van Who? the Game online staan in de AppStore. Na een belangrijke update konden we op 26 augustus iedereen op de hoogte stellen, de echte versie van de App stond live in zowel de App Store als de Google Play Store. De pers werd van dit heuglijke feit op de hoogte gesteld, wat direct leidde tot een leuk artikel op de website van iPhoneclub (http://www.iphoneclub.nl/280063/who-nederlandse-wie-ben-ik-met-facebook-vrienden/ ). In die eerste week zagen we een enorme hoeveelheid downloads van de App (opvallend was een verhouding van circa 7:1 voor iOS vs Android), de bijbehorende aangesloten accounts … maar na een week of twee bleef de verwachte (gehoopte) sociale exponentiële groei uit. Ons idee was namelijk dat gebruikers vaak 1 of meerdere Facebookvrienden zouden uitnodigen voor een spel Who? en dat die mensen weer nieuwe mensen zouden uitnodigen.

Via AppAnnie werden de statistieken dagelijks goed bijgehouden. Via AppAnnie kun je het effect van al je acties ook direct terugzien, dit is een zeer uitgebreide analyse van de beschikbare gegevens van de AppStore en Google Play Store. Op basis van de downloads en de minder exponentiële groei dan verwacht werden nieuwe plannen gesmeed om een nieuwe boost aan de PR te geven.

Na wat zoeken kwamen we een lijstje met belangrijke review sites voor iOS (http://maniacdev.com/2012/05/ios-app-review-sites) en voor Android (http://www.androidb.com/2013/07/android-review-sites-the-ultimate-list-to-help-market-your-app/) tegen. Veel tijd en energie is gestoken in het aanmelden bij al deze reviewsites, waarbij je bij veel van die websites te horen krijgt dat ze heel veel review aanvragen krijgen en dat ze niks kunnen garanderen. Natuurlijk hebben ze wel allemaal een betaalde review mogelijkheid, waarbij je gegarandeerd binnen 1 week online komt te staan.

Ook hebben we gekeken naar de mogelijkheid om de App Who? The Game de App van de Dag te maken bij een partij als AppTurbo. Zij hebben een eigen App met heel veel gebruikers (naar eigen zeggen 20 miljoen iOS en Android gebruikers) waarin je dan (tegen betaling) gepromoot kan worden. Helaas rekende deze partijen flinke prijzen (8000 euro voor iPhone, 6000 euro voor iPad en voor Android werd gerekend per klik) voor alleen Nederland. Er werden wel top 3 noteringen in de AppStore gegarandeerd, omdat deze gebaseerd worden op de downloads van die dag. Bij Android (dat werkt met meerdere factoren) werd een Top 20 positie als mogelijk geacht. Deze manier van promotie is dus zeer effectief als je een groot marketingbudget tot je beschikking hebt, maar is nog een stap te ver als je het eigenlijk moet hebben van free publicity.

Creatief omgaan met de mogelijkheden en binnen het budget dat je tot je beschikking hebt is dus een echte must voor ons als partij. Twee-drie wekelijks hebben we nu overleg over de nieuwe stappen en de evaluatie van de genomen stappen. Het benaderen van studentenverenigingen, het bedenken van ludieke manieren om de App onder de aandacht te brengen van de B(ekende)N(ederlanders)'ers of zelfs CN'ers is de revue al gepasseerd. Verder hebben we voor de doorontwikkeling van de App al heel veel ideeën op papier staan.

Heb jij ook suggesties voor de promotie of de doorontwikkeling van Who? the Game … laat het ons weten op onze Facebookpagina (https://www.facebook.com/whothegameapp)!

Probeer Who? the Game zelf, speel het gratis!

Download Who? the Game, play it with your Facebook friends!    Download Who? the Game, play it with your Facebook friends!

Bekijk de App in onze portfolio.

Update 16 januari 2014:
 

Who? the Game genomineerd in 2 categorieën (beste nieuwkomer én beste iPhone App) in de iCulture Awards 2013

Who? the Game ontving 2 nominaties in de iCulture Awards 2013.