Diensten   >   blog   >   App, mobiele- of responsive site?



App, mobiele- of responsive site?

5 juli 2013
Eind juni kreeg ik de vraag van Zeeland Business of wij als FrisBEE wilde meewerken aan een artikel over App vs Responsive webdevelopment. 

Natuurlijk hebben we dit gedaan en hebben we aangegeven waarom wij denken dat in veel gevallen een App toch de beste oplossing is. 

Qua verduidelijking hebben we dit artikel geschreven met daarin overzichtelijk de voors en tegens van de verschillende methoden.

Het is duidelijk dat er een verschuiving plaatsvindt in de manier waarop bezoekers informatie tot hun nemen én vooral met welk apparaat. Op onze eigen website zien we deze verschuiving duidelijk terug in de Google Analytics gegevens:

  2011 2012 2013
PC/laptop 92% 87% 76%
mobiel 8% 13% 24%

Op andere sites die we beheren zien we eenzelfde verschuiving, zelfs zo dat op een website van een klant de verhouding vast/mobiel inmiddels 60/40 % is!

Het goed zichtbaar tonen van een website op een smartphone of tablet lijkt logisch, maar de bezoeker van een website verwacht steeds vaker dat de mobiele gebruikservaring net zo goed is als op de desktop website. De mobiele gebruiker neemt steeds minder vaak genoegen met een website met minder functionaliteit en slechts een deel van de desktopcontent of - faciliteiten. 

Kortweg zijn er drie mogelijkheden die we hier bespreken om een mobiele gebruiker te voorzien:

  1. App
  2. Mobiele website
  3. Responsive design

Ad 1. Apps
Apps zijn er in veel soorten en maten, hier bespreken we de native Apps (de Apps die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik op een speciaal platform of apparaat) die te vinden zijn in de appstores. 

In juni 2013 stonden er ruim 850.000 Apps in de iOS AppStore, ruim 800.000 Apps in Google Play Store en bijna 100.000 Apps in de Windows Store. Apps zijn snel, gebruiksvriendelijk en kunnen optimaal gebruik maken van functies op je smartphone zoals je camera en je adressenboek.  

Ze zijn daarnaast gewelding om een beleving over te brengen en kunnen (indien goed opgezet) ook zonder een internetverbining gebruikt worden. Nadeel is dat voor elk platform (iOS, Android, Blackberry en Windows Phone) een eigen App ontwikkeld moet worden. De informatie in de App is niet vindbaar zonder dat de App geïnstalleerd is. 

Belangrijk bij de ontwikkeling van een App is dat de App toegevoegde waarde moet leveren boven de bestaande kanalen (website). Een kopie van de website is niet genoeg, het creatieve team van FrisBEE denkt graag met u mee over úw toegevoegde waarde. 

Ad 2. Mobiele website
Een mobiele website is eigenlijk een gewone website, maar dan geoptimaliseerd voor het kleine scherm van een smartphone. De mobiele site heeft zijn eigen URL, de bezoeker wordt vaak direct doorverwezen naar de mobiele website als de normale website wordt bezocht met een smartphone. Het design van de mobiele website is geoptimaliseerd voor kleine schermen, waardoor de gebruikservaring verbetert.

De laadtijd van de website is door de afwezigheid van grote afbeeldingen snel. Een website met veel content zal voor een mobiele gebruiker vaak niet handig zijn, door de enorme lange pagina's waardoor gescrold moet worden. 

Een mobiele website wordt momenteel voornamelijk ingezet om bezoekers snel van informatie te voorzien en de bezoekers niet alle functionaliteiten op de desktop website hoeven te gebruiken. 

Ad 3. Responsive design
Bij een responsive design wordt de website zo ontworpen dat deze zich aanpast aan het apparaat waarop de website getoond wordt. De bezoeker krijgt altijd dezelfde content te zien, alleen de presentatie en gebruikersinterface kan verschillen. Het allergrootse voordeel van responsive design voor de beheerder van de website is dat de informatie slechts éénmaal ingevoerd hoeft te worden. Het aanpassen en onderhouden gebeurt op één centrale plaats.

Het opzetten van een goede responsive design is vaak een kostbare tijdsinvestering, zeker bij de grote websites met veel content. Dit is een nadeel bij klanten met een kleiner budget. Vaak moet een website opgezet worden vanuit de gedachte van een mobiele gebruiker (mobile first) en daarna opgeschaald worden naar de normale 'desktop' website. Een ander nadeel is de laadtijd van een website, omdat bepaalde informatie wel geladen wordt maar op jouw specifieke device niet of anders gebruikt wordt (afbeeldingen). 

Conclusie
Bij FrisBEE hebben we voor elke klant de juiste oplossing, of dat nu een App, mobiele website of een responsive site is. Door de grote ervaring die wij de afgelopen jaren met iOS en Android Apps hebben opgedaan zien wij wel dat veel klanten bij ons kiezen voor een App. De Apps die FrisBEE biedt, worden ontwikkeld vanuit het oogpunt van de gebruiker en de doelstelling van de klant. We bedenken de toegevoegde waarde voor de App in samenspraak met de klant. Of die toegevoegde waarde nu ligt op een snellere interactie met de klant, effectiever registreren en inboeken van orders of het optimaliseren van bedrijfsprocessen.

Elco Simon
@elcosimon 
elco@frisbee.nl